• Havacılık Güvenliğinin gerekliliği
  • Terörizme Genel Bakış
  • Havacılık güvenliğine yönelik tehditler
  • Havacılık Güvenliğin konusunda Uluslararası mevzuat (ICAO, EU, ECAC)
  • İlgili uluslararası anlaşmalar
  • Ulusal mevzuatlar ve organizasyon
  • Milli sivil Havacılık Güvenlik Programı
  • Yetkili otorite; görev ve sorumlulukları
  • Sorumlulukların paylaşımı (havaalanı veya hava aracı işleticileri vb.)
  • Havaalanı Güvenlik Programı
  • Havaalanı Güvenlik Yöneticisi
  • Hava aracı işletmecisi güvenlik ve organizasyonu
  • Hava aracı işletmecisi güvenlik programı
  • Hava aracı işletmecisi Güvenlik Yöneticisi
  • Genel Güvenlik Bilinci
  • Giriş kontrol önlemleri
  • Havaalanı kimlik kartları ve kartların görünecek şekilde takılma zorunluluğu
  • Hava tarafı, güvenlik tahditli alanlar ve kritik alanlar kişilerin sorgulanması
  • Her zaman güvenlikle ilgili konularda duyarlı olmak
  • Kişisel sorumluluklar
  • Yolcu ve personelin taranması
  • Test

Dangerous Goods Regulations (DGR) trainings as Competency Based Training Assessment (CBTA)

  • Havacılık Güvenliğinin gerekliliği
  • Terörizme Genel Bakış
  • Havacılık güvenliğine yönelik tehditler
  • Havacılık Güvenliğin konusunda Uluslararası mevzuat (ICAO, EU, ECAC)
  • İlgili uluslararası anlaşmalar
  • Ulusal mevzuatlar ve organizasyon
  • Milli sivil Havacılık Güvenlik Programı
  • Yetkili otorite; görev ve sorumlulukları
  • Sorumlulukların paylaşımı (havaalanı veya hava aracı işleticileri vb.)
  • Havaalanı Güvenlik Programı
  • Havaalanı Güvenlik Yöneticisi
  • Hava aracı işletmecisi güvenlik ve organizasyonu
  • Hava aracı işletmecisi güvenlik programı
  • Hava aracı işletmecisi Güvenlik Yöneticisi
  • Genel Güvenlik Bilinci
  • Giriş kontrol önlemleri
  • Havaalanı kimlik kartları ve kartların görünecek şekilde takılma zorunluluğu
  • Hava tarafı, güvenlik tahditli alanlar ve kritik alanlar kişilerin sorgulanması
  • Her zaman güvenlikle ilgili konularda duyarlı olmak
  • Kişisel sorumluluklar
  • Yolcu ve personelin taranması
  • Test
  • Hava kargo/posta güvenliği uygulamaları
  • Bilinen gönderici konsepti
  • Yetkili kargo acentesi konsepti
  • Güvenlik yöneticisinin sorumlulukları
  • Her bir personelin sorumlulukları
  • Kargonun kabulü
  • Gönderilerin, belgelerin ve gönderileri getiren kişilerin teyidi/doğrulanması
  • Bilinmeyen kargo için uygulanacak prosedürler, tarama
  • Güvenlik belgeleri
  • Bilinen kargonun korunması
  • Bomba ihbarında yapılacaklar
  • Şüpheli maddelerle ilgilenme ve acil durumlar
  • Sürücülerin sorumlulukları
  • Tesislerdeki araçların güvenliği
  • Yüklemeden önce yapılacak güvenlik kontrolleri
  • Araçların mühürlenmesi/kilitlenmesi
  • Yolda uyulacak güvenlik tedbirleri
  • Tehlikeli madde taşıması
  • Etiket ve işaretler
  • Beyan edilmeyen gizli tehlikeli maddeler

Dangerous Goods Regulations (DGR) trainings as Competency Based Training Assessment (CBTA)

Dangerous Goods Regulations (DGR) trainings as Competency Based Training Assessment (CBTA)

Dangerous Goods Regulations (DGR) trainings as Competency Based Training Assessment (CBTA)

  • IATA kurallarına göre hava kargo taşımalarını gerçekleştirmek (handling dahil);
  • Basılı ücretlerle genel ve özel kargo ücret ve masraflarını hesaplamak;
  • IATA kural ve prosedürlerine göre Konşimento düzenlemek;
  • Malları taşımaya hazır hale getirmek.

UÇUŞ HAREKAT UZMANI (DİSPEÇER) EĞİTİMİ



SÜRE          : 48 iş Günü + 4 iş günü (uygulama eğitimi) Toplam 52 iş günü = (310 Saat)
EĞİTİM DİLİ: Türkçedir                                                                                                      


  • Ulusal sınırlar içinde ve Uluslarasında her türlü hava aracı ile tarifeli veya tarifesiz seferler yapan, ücret karşılığında yolcu, yük posta taşıyan Kamu kurum ve kuruluşları ile gerçek ve tüzel kişilere ait işletmelerin ticari hava taşımacılığı faaliyetlerinde bulunan tüm şirketlerde de iş imkanı
  • Uluslararası Sivil Havacılık standartlarına eğitim : uçuşların planlanması ve takibinde, başta uçuş emniyeti olmak üzere, uçuş harekatının Uluslararası Sivil Havacılık standartlarına uygun bir şekilde
  • Planlamasından, yönetiminden, kontrolünden sorumlu uçuş harekat uzmanlarının / uçuş dispatcherlerinin Uluslararası Sivil Havacılık standartlarında eğitilmiş ve yetiştirilmiş bir personel olmak


  • 21 yaşından gün almış olmak
  • En az ön lisans programlarının birinden mezun olmak
  • Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığı tarafından yapılan veya denkliği belirlenen İngilizce sınavlarının birinden en az 50 veya eş değeri puan almak
  • Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü tarafından yetkilendirilmiş havacılık tıp merkezlerinde yapılan muayene sonucunda, uçuş harekât uzmanı görevlerini yerine getirmeye engel teşkil edebilecek herhangi bir fiziksel ya da akli hastalığa sahip olmadığını, merkezi sinir sisteminin normal olduğunu, gözlüklü ya da gözlüksüz en az 6/9 görme keskinliğine sahip olduğunu, yeterli işitme kapasitesine sahip olduğunu, kulak, burun ve boğaz fonksiyonlarının normal olduğunu belgeleyen sağlık kaydına sahip olmak.

  • Sivil Havacılık Hukuku,
  • Aerodinamik,
  • Genel Meteoroloji,
  • Hava Trafik Kontrol ve kuralları,
  • Seyrüsefer,
  • Performans,
  • Ağırlık ve Balans,
  • Uçuş Planlama,
  • Tehlikeli Madde Taşımacılığı,
  • Haberleşme,
  • Uçuş İzleme,
  • İnsan Faktörü,
  • Güvenlik
  • (1) Uçuş harekât uzmanı lisans sınavları her takvim yılı içerisinde dört kez yapılır ve sınav tarihleri, başvuru tarihleri ve sınav yerleri Ocak ayı içerisinde Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü’nün internet sayfası aracılığı ile kamuoyuna duyurulur.
  • (2) Sınavlar, Genel Müdürlük tarafından teşkil edilen sınav komisyonu tarafından yürütülür.
  • (3) Sınav soruları, sınav komisyonu tarafından uçuş harekât uzmanı soru bankasından seçilir.
  • (4) Sınavlarda, öğrencilerin eğitim notlarını kullanmasına izin verilmez.
  • (5) Sınav sorularının asgari % 40’ı İngilizce olarak sorulur.
  • (6) Teorik sınavda adaylara, çoktan seçmeli 120 soru sorulur ve toplam 2 saat 30 dakika süre verilir. Uygulama sınavında adaylara 10 adet yazılı (klasik) soru sorulur ve toplam 90 dakika süre verilir.
  • (7) Adayların sınavlarda başarılı kabul edilebilmeleri için 100 tam puan üzerinden en az 70 puan almaları gerekir.
  • (8) Teorik sınavda başarılı olamayan adaylar uygulama sınavına alınmaz.
  • (9) Teorik ve uygulamalı eğitimin tamamlanmasını müteakip en geç 6 ay içerisinde teorik veya uygulamalı sınavlara girilmesi zorunludur.
  • (10) Sınavlarda başarılı olan adayların, sınav bitimini müteakip 6 ay içinde uçuş harekât uzmanı görevlerinin yapıldığı bir işletmede 30 iş günü staj yapmaları zorunludur.
  • (11) Aday en fazla 4 sınav döneminde teorik veya uygulamalı sınava girebilir. Her bir döneme ait teorik veya uygulamalı sınavlar bir diğer dönemle birleştirilemez. Girmiş olduğu sınavlarda 4 sınav dönemi sonunda da başarılı olamayan adayın, uçuş harekât uzmanı eğitimi vermeye yetkili bir kuruluştan, ICAO Doc. 7192-AN/857 PART D–3 dokümanında tanımlı önceden tecrübesi olmayanlara yönelik eğitimi tekrar almadan yeniden sınavlara girmesine izin verilmez.
  • (12) Sivil havacılık Genel Müdürlüğü tarafından bu Yönetmeliğe göre yetkilendirilmiş eğitim kuruluşunda, uçuş harekât uzmanı eğitimini tamamlamayan adayların, teorik ve uygulama sınavlarına girmesine izin verilmez. 


SERTİFİKA VE GEÇERLİLİK

Kurs sonunda yapılan sınavda başarılı olanlara Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü ve Milli Eğitim Bakanlığı onaylı Sertifika verilir .Bu Sertifika ile Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü’nün yaptığı sınavlara müracaat eder ve başarılı olduğu taktirde gerekli belgeler ile Sivil Havacılık Genel Müdürlüğüne müracaat edilerek "Dispeçerlik Lisansına" sahip olunur.Bu Lisans Amerika hariç Tüm Ülkelerde ICAO Doc. No.7192-AN 857 Part D-3 çerçevesinde geçerlidir. Amerika da geçerli olabilmesi için FAA den iki haftalık kurs alınması gereklidir.   Ayrıca IATA ve Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Tehlikeli Mal ve Kombine Taşımacılık Düzenleme Genel Müdürlüğü onaylı Tehlikeli Maddeler Sertifikası(Kategori 10 için) ve Güvenlik Bilinci Sertifikası verilir ve Uluslararası geçerlidir.